UTSTILLINGER BACK TO BASICS

Nye arbeider av Frøydis Lindén, Inger Wold Lund, Tore Reisch og Anngjerd Rustand, kuratert av Eva Rem Hansen. 

Utstillingen Back to basics åpner fredag den trettende i første måned av 2012 – et år belastet med et vell av dommedagsprofetier, blant annet basert på tolkninger av Nostradamus’ mytiske spådommer, historiske argumenter som mayakalenderens endepunkt, eller kvasivitenskapelige belegg, der endringer i jordens magnetfelt tas til inntekt for et snarlig kommende polskifte. Utstillingen befinner seg slik sett i et landskap der grensene mellom rasjonalitet og mystikk settes på prøve, der usikkerhet knyttet til fremtiden og spørsmål om menneskets forhold til naturkreftene melder seg. 

 Verkene i Back to basics er laget av fire unge kunstnere: Frøydis Lindén, Inger Wold Lund, Tore Reisch og Anngjerd Rustand, og er frigjort fra opplagt dommedagssymbolikk. Likevel berører flere av verkene de eksistensielle problemstillingene som aktualiseres med forestillingen om  undergangen som nært forestående. Ved at kunstnerne tar utgangspunkt i både rasjonell kategorisering, kollektiv overbevisning og individuelle opplevelser av natur og omgivelser samles verkene i et felt mellom vitenskap, tro og overtro. Videre reflekterer kunstnerne gjennom  verkene over historiske og potensielle relasjoner mellom natur og kultur, og uttrykker bekymring knyttet til en tiltagende kulturell kolonialisering av omgivelsene. Samtidig vitner utstillingen om muligheten for en mer naturlig og umiddelbar omgang med verden. 

Til utstillingen har kurator Eva Rem Hansen skrevet teksten med samme tittel som utstillingen; Back to basics, der hun diskuterer verdensbilder, kunst som kulturkritikk og vårt forhold til tid gjennom de fire nypoduserte verkene. Back to basics er Rem Hansens første kuratoriske prosjekt.

---------

 

Frøydis Lindén (1973) har studert keramikk på Hochschule Niederrhein i Krefeld, Tyskland, på Glas- og keramikskolen på Bornholm, og har en BA i keramikk (2006) og en MA i kunst (2011) fra Kunsthøgskolen i Bergen. Lindén har dessuten en mastergrad i agroøkologi (2002) fra Universitetet for Miljø-og Biovitenskap på Ås, som også er viktig i hennes kunstneriske virke. Linden har deltatt i en rekke samarbeidsprosjekter, som Cupola, med kunstnerkollektivet Ytter på USF Visningsrommet i Bergen (2010), Rasteplass Nytorget på Rogaland Kunstsenter (2010), landskapsprosjektet Eksperiment SUS 2 på Prosjekt Alven i Bergen (2010) og Eksperiment SUS 3 på Fron-fjellet (2010), Present med gruppen Før/Nu på Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal (2007), og Living Tool på Galleri Korea i Berlin (2007).

Inger Wold Lund (1983) har en MA i kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (2011). Hun har også studert ved Staatliche Hochschule für Bildende Künste Städelschule i Frankfurt am Main, Konstfack i Stockholm og Kunstakademiet i Århus. Hun har hatt separatutstillinger på Borderline Centre for Foreign Contemporary Art i Stockholm, Galleri Fisk i Bergen og på One Night Only på UKS i Oslo, og deltatt i gruppeutstillinger som Approaching is distancing på BKS Garage i København (2011), Reshuffling Forest på Holodeck i Oslo (2011), Festival Junger Talente 2010 i Frankfurt (2010), og Sympathy for the Devil og Multipple Stress på Museet for Samtidskunst i Oslo (begge i 2009). Wold Lund har også laget et verk til NRK-bygget på Marienlyst i Oslo. 

Tore Reisch (1978) har studert ved Kunstskolen på Rotvoll i Trondheim, og har en MA i kunst fra Kunstakademiet i Trondheim (2011), hvor han nå jobber som verksmester i skulpturavdelingen. Han har deltatt i gruppeutstillinger som  The artists are present på Trøndelag Senter for Samtidskunst (2011), Manufacturing today i Kulturbunkeren Dora i Trondheim (2010), og Høstutstillingen på Kunstnernes Hus i Oslo (2007). Reisch har også gjort flere prosjekter i offentlig rom, som MA-prosjektet The Great Forgetting, en utendørsskulptur som nå tilhører Trondheim Kunstmuseums samling, og er permanent installert på Sverresborg Trøndelag Folkemuseum.

Anngjerd Rustand (1982) har studert ved Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, og har en MA i kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen (2010). Hun har hatt separatutstillinger på Holodeck i Oslo (2011)og Galleri N. Bergslien i Eidfjord (2011)  og deltatt i en rekke gruppeutstillinger, som Opplandsutstillingen og Vestlandsutstillingen (begge i 2011). Rustand har også vært involvert i flere prosjekter med kunstnergruppen Ytter, som ART IS KUKU NU UT i Tartu, Estland (2011), Bergen Biennale’10 på Landmark og Entrée i Bergen, og Bergen Biennale II på The Woodmill, London (begge i  2011). Rustand startet og drev galleriet Borderline Centre for Foreign Contemporary Art i Stockholm i 2008-2010. Hun er også skribent, og har blant annet publisert kunstnerbøkene Erratic (2010) og Bolivia (2010), og er  redaksjonsmedlem i litteraturtidsskriftet Vagant.

Eva Rem Hansen (1983) er kunsthistoriker, og tok mastergraden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen Kontrastfylte kunstforståelser (2008). Etter studiene har hun arbeidet som universitetslektor ved Universitetet i Bergen, og forelest om moderne og samtidig kunst og kunstteori. Rem Hansen besitter også stillingen som informasjons- og formidlingsmedarbeider ved Hordaland kunstsenter, og arbeider ved siden av dette som fagredaktør for kunsthistorie på Masterbloggen.no, og som frilans skribent.

---------

Utstillingen er produsert av Hordaland kunstsenter. Frøydis Lindén, Inger Wold Lund, Tore Reisch og Anngjerd Rustand  har mottatt BKH-prosjektstøtte fra Hordaland kunstsenter. Inger Wold Lund og Tore Reisch har mottatt Statens utstillingsstipend. Anngjerd Rustand er støttet av Lie Blikk AS i Sandnes. Frøydis Lindén ønsker å takke Arne Stensvand og Trude Slørstad ved Bioforsk Ås, Irén Lunde Knutsen ved Bioforsk Ullensvang, og håndverkerbedriftene Inn AS og Gjesdal Aluminium AS.